Polska ma zasoby wodne porównywalne z Egiptem – mamy najmniej wody spośród wszystkich krajów europejskich i amerykańskich. Musimy więc szczególnie o nią dbać.
Choć większość dzieci i wszyscy dorośli wiedzą, że wodę należy oszczędzać, to motywuje nas do tego nie ekologia, a rachunki. Niewielu z nas zwraca też uwagę na problem zanieczyszczeń komunalnych. Bombardowani reklamami detergentów i kosmetyków zużywamy ich coraz więcej, zanieczyszczając wodę, której oczyszczanie staje się coraz trudniejsze.
Mając na co dzień wodę w kranie, nie zastanawiamy się nad konsekwencjami jej niedoboru czy złej jakości. W ramach inicjatywy „Woda nas uwodzi” chcemy nie tylko nakłonić do oszczędzania i niezanieczyszczania wody, ale przede wszystkim dać argumenty, które pozwolą zbudować do tego wewnętrzną motywację.
Udział klasy w projekcie to:
trzy 90-minutowe warsztaty.
Do części szkół w Polsce są w stanie dotrzeć nasi trenerzy, którzy nieodpłatnie przeprowadzą dla uczniów cykl zajęć. Terminy i szczegółowa tematyka zajęć w danej grupie uzgadniana będzie każdorazowo z nauczycielem – mamy do wyboru w sumie 25 zagadnień (m.in. woda w mieście, oczyszczalnie ścieków, czy warto pić wodę butelkowaną, prawo do wody, energetyka wodna, turystyka a zasoby wodne, zwierzęta wodne).
Liczba warsztatów z trenerami ze „Źródeł” jest ograniczona! (200 klas/grup, maksymalnie 2 z jednej placówki)
Nauczyciele z placówek, do których nie jesteśmy w stanie wydelegować trenera, mogą przeprowadzić zajęcia samodzielnie, opierając się na naszych scenariuszach, dostępnych m.in. na stronie projektu. Następnie, na podstawie pisemnego sprawozdania z realizacji warsztatów (formularz do pobrania) przesłanego do „Źródeł”, do szkoły/przedszkola zostanie wysłana broszura ze wskazówkami dotyczącymi organizacji „gry wodnej”, zestaw przypinek i zaświadczenia (patrz niżej).
„Gra wodna” – bazująca na schemacie „gry miejskiej” – zorganizowana przez uczestniczących w warsztatach uczniów dla innych dzieci w szkole. Nie jest to nic trudnego! „Źródła” dostarczą wskazówek i instrukcji, które na pewno okażą się pomocne. Poradzą sobie wszyscy, także przedszkolaki.
Grę można przeprowadzić np. z okazji Światowego Dnia Wody (22 marca) bądź Światowego Dnia Ziemi (22 kwietnia). Jej celem jest pobudzenie kreatywności uczniów, utrwalenie zdobytej wiedzy oraz pokazanie, że nauka i ochrona środowiska nie muszą być nudne.
Będziemy wdzięczni za przesłanie nam relacji fotograficznych z wydarzenia!
Materiały dla nauczyciela: broszura ze scenariuszami zajęć, broszura ze wskazówkami dotyczącymi organizacji szkolnej „gry wodnej”, zestaw przypinek (pinów);
zaświadczenia dla szkoły oraz dla nauczyciela.
Serdecznie zapraszamy!